Residual neuromuscular blockade in surgical patients: knowledge of the nursing team at the anesthetic recovery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5327/Z1414-4425202328931

Keywords:

Neuromuscular blocking agents, Anesthesia recovery period, Postanesthesia nursing, Education, Nursing

Abstract

Objective: To identify the knowledge of the nursing team involved in anesthetic recovery regarding the assessment of residual neuromuscular blockage (RNB) in surgical patients. Method: This is a quantitative, cross-sectional study conducted in a private hospital in the state of São Paulo, Brazil. The sample comprised 50 professionals, 18 nurses and 32 nursing technicians, who answered a questionnaire validated by five judges. The collection was carried out from January to March 2022, using the REDCap platform. Descriptive and inferential analyses, central tendency and dispersion measures, Pearson’s correlation and Student’s t-test were performed, considering a significance level of 5%. The research was conducted in accordance with Resolution 466/2012. Results: The average number of correct answers was 43%, 44.4% among nurses and 42.2% among technicians. Six (12%) professionals had already took some training on neuromuscular blockade and 10 (20%) reported having treated patients with RNB. We observed no statistically significant differences between the average of correct answers of the questions and the length of training and professional performance, specialization, previous experience, or carrying out training. Conclusions: We identified deficits in the nursing team’s knowledge of the RNB and care during this procedure. The importance of continuing education actions is emphasized, with a view to training professionals to treat this complication and improve the nursing care provided during anesthetic recovery to guarantee patient safety.

Author Biography

Rachel de Carvalho, Faculdade Israelita de Ciências da Saúde Albert Einstein – São Paulo (SP), Brazil.

Graduada em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da USP (1989), Capacitação Pedagógica para Instrutor/Supervisor pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da USP (1989), Residência em Cardiologia pelo Hospital UNICÓR/Unidade Cardiológica (1990), Especialização em Enfermagem em Centro Cirúrgico pela Escola de Enfermagem da USP (1991), Mestrado em Fundamentos de Enfermagem pela Escola de Enfermagem da USP (1997) e Doutorado pela Escola de Enfermagem da USP (2002). Professora Titular da Universidade Paulista - UNIP (1999-2007). Professora Responsável da Faculdade Israelita de Ciências da Saúde Albert Einstein - FICSAE (desde 1992), Coordenadora e Docente do Curso de Pós-Graduação Lato Sensu de Enfermagem em Centro Cirúrgico, Recuperação Anestésica e Centro de Material e Esterilização da FICSAE (desde 2005). Docente do Curso de Mestrado Profissional em Enfermagem da FICSAE. Experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Centro Cirúrgico, Clínica e Cirúrgica e Metodologia da Pesquisa, atuando principalmente com os temas: Enfermagem Perioperatória, processo ensino-aprendizagem, instrumentação cirúrgica, tecnologia e humanização da assistência, metodologia científica e trabalho de conclusão de curso. Organizadora, autora e colaboradora em livros e capítulos de livros relacionados à área da saúde e à Enfermagem Perioperatória. Membro da Diretoria da SOBECC Nacional.

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Published

2023-12-13

How to Cite

Barba, L. R., Lemos, C. de S., & Carvalho, R. de. (2023). Residual neuromuscular blockade in surgical patients: knowledge of the nursing team at the anesthetic recovery. Revista SOBECC, 28. https://doi.org/10.5327/Z1414-4425202328931

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