Jurado simulado como metodología de enseñanza de material y centro de esterilización

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5327/Z1414-4425202227753

Keywords:

Nursing education, Teaching, Problem-based learning

Abstract

Objective: To report the experience of a simulated jury as a didactic-pedagogical strategy in the teaching-learning process of the curricular component:  Material and Sterilization Center—linked to the Nursing course at Nossa Senhora das Graças Nursing School (FENSG), Universidade de Pernambuco—using a remote approach, due to the pandemic circumstances. Method: Experience report prepared by students and professors at Universidade de Pernambuco. The activity consisted of a mock jury, based on journalistic material about the Porter Adventist Hospital case, concerning the consequences of alleged inappropriate practices in the processing of health products. The content was translated and made available to the students, who acted as prosecution and defense attorneys in the case, as determined by the professors. Three stages made up the mock jury: indictment, rebuttal and rejoinder, with a stipulated time of 15 minutes for the indictment and rebuttal, and half the initial time for the rejoinder in response to the defense. Results: The prosecution supported its allegations, mostly, by the Resolution of the Collegiate Board of Directors of the National Health Surveillance Agency No. 15/2012. On the other hand, the defense ratified its positions on the lack of attestations against Porter hospital, defendant in the case. Conclusion: In the simulated jury, the formulation of arguments impacts the teaching-learning process by qualifying future nurses for the requirements of good practices in the processing of health products, in addition to the operationalization, supervision and management within the Material and Sterilization Center.

Author Biographies

Beatriz Mendonça Morais Alves, Universidade de Pernambuco – Recife (PE), Brasil.

Graduanda de Enfermagem, Universidade de Pernambuco, Recife - PE

Bárbara Maria Viana de Couto, Universidade de Pernambuco – Recife (PE), Brasil.

Graduanda de Enfermagem, Universidade de Pernambuco, Recife - PE

Dhebora Santos de Souza, Universidade de Pernambuco – Recife (PE), Brasil.

Graduanda de Enfermagem, Universidade de Pernambuco, Recife - PE

Nicolle Augusta Artoni de Brito, Universidade de Pernambuco – Recife (PE), Brasil.

Graduanda de Enfermagem, Universidade de Pernambuco, Recife - PE

Marília Perrelli Valença, Universidade de Pernambuco – Recife (PE), Brasil.

Doutora em Ciências da Saúde, Universidade de Pernambuco, Recife - PE

Emanuela Batista Ferreira e Pereira, Universidade de Pernambuco – Recife (PE), Brasil.

Doutora em Cirurgia, Universidade de Pernambuco, Recife - PE

References

Jurado SR, Vidal VGA, Silva AVD, Moreira A da S, Bassler TC, Sanchez A. Metodologias ativas no ensino de estudantes de enfermagem: uma revisão sistemática. Nursing [Internet]. 2019 Dez [citado 8 Abr 2021];22(259):3457-64. https://doi.org/10.36489/nursing.2019v22i259p3457-3464

Nascimento JL do, Feitosa RA. Metodologias ativas, com foco nos processos de ensino e aprendizagem. RSD [Internet]. 2020 Jan [citado 8 Abr 2021];9 (9):e622997551. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7551

Lovato FL, Michelotti A, Loreto EL da S. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae [Internet]. 2018 Abr [citado 8 Abr 2021];20(2):154-171. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss2id3690

Souza TF de, Cabral CG, Dantas JM. Júri simulado: recurso didático para um ensino CTS em aulas de química. Indagatio Didactica [Internet]. 2020 Nov [citado 8 Abr 2021];12(4):503-518. https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21829

Lima BM de, Verri IA, Soares JYS, Oliveira SV de. Júri simulado como estratégia ativa de ensino de vigilância em saúde. Arq Ciênc Saúde UNIPAR [Internet]. 2020 Ago [citado 8 Abr 2021];24(2):125-129. https://doi.org/10.25110/arqsaude.v24i2.2020.7634

Coelho MP, Partelli ANM. Simulated jury in the teaching of ethics/bioethics for nursing. J Nurs UFPE online [Internet]. 2019 Feb [cited 2021 Apr 8];13(2):499-510. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/238454/31371

Organização Pan-Americana da Saúde. Folha informativa sobre Covid-19 [Internet]. Brasília [publicado em 2020 Jul; citado em 8 Abr 2021]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19

Bastos M de C, Canavarro D de A, Campos LM, Schulz R da S, Santos JB dos, Santos CF dos. Ensino remoto emergencial na graduação em Enfermagem: relato de experiência na Covid-19. REME [Internet]. 2020 Set [citado em 8 Abr 2021];24:e-1335. http://www.dx.doi.org/10.5935/1415.2762.20200072

Associação Brasileira de Enfermeiros de Centro Cirúrgico, Recuperação Anestésica e Centro de Material e Esterilização. Diretrizes de práticas em enfermagem cirúrgica e processamento de produtos para a saúde. 7ª ed. São Paulo: Manole; 2017.

Daltro MR, Faria AA de. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estud Pesqui Psicol 2019 Abr [citado em 30 Abr 2021];19(1), 223- 237. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812019000100013

The Denver Post. At least one death, “hundreds of severe infections” linked to Porter hospital’s use of contaminated surgical instruments, lawsuit alleges [Internet]. Denver: Seaman J; 2019 Jun 16 [updated 2019 Jun 17; cited 2021 Apr 30]. Available from: https://www.denverpost.com/2019/06/16/porter-hospital-infections-surgical-sterilization-lawsuit/

Welter RB, Foletto D da S, Bortoluzzi VI. Active methodologies: a possibiity for students multiliteracy. RSD [Internet]. 2020 Jan [cited 2021 Apr 29];9(1):e106911664. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/1664

Sousa Almeida R de, Costa DM, Sant’Anna SR de. Júri simulado na educação a distância: aplicação da gamificação no ensino da ética e do direito. Educon [Internet]. 2020 Set [citado em 29 Abr 2021];1(1): e20011016-e20011016. https://doi.org/10.47764/e20011016

Costa R da, Montenegro HR do A, Silva RN da, Almeida Filho, AJ de. Papel dos trabalhadores de enfermagem no centro de material e esterilização: revisão integrativa. Esc Anna Nery [Internet]. 2020 Jan [citado em 29 Abr 2021];24(3):1-13. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0316

Lucon SMR, Braccialli LAD, Pirolo SM, Munhoz CC. Formação do enfermeiro para atuar na central de esterilização. Rev SOBECC [Internet]. 2017 Jun [citado em 29 Abr 2021];22(2):90-97. https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201700020006

Published

2022-06-28

How to Cite

Morais Alves, B. M., Couto, B. M. V. de, Souza, D. S. de, Brito, N. A. A. de, Valença, M. P., & Pereira, E. B. F. e. (2022). Jurado simulado como metodología de enseñanza de material y centro de esterilización. Revista SOBECC, 27. https://doi.org/10.5327/Z1414-4425202227753

Issue

Section

CASE REPORT