Teaching strategies in Perioperative Nursing: a student assessment

Authors

  • Carina Aparecida Marosti Dessotte afiliacao
  • Ana Sara Mendes Teixeira
  • Camila Daniela Amorin de Souza
  • Helena Megumi Sonobe

Keywords:

Perioperative Nursing. Teaching. Evaluation.

Abstract

Objective: to describe the students’ evaluation of two undergraduate Nursing courses on the teaching strategies used in the discipline of Perioperative Nursing, in a Public University in the state of São Paulo. Method: an exploratory and cross-sectional study was conducted with students who were enrolled in the discipline prior to data collection. An instrument was created for multiple choice, addressing the evaluation of block theory, laboratory practice and clinical practice. Results: the participants were 39 students. The majority of the subjects evaluated the theoretical block as “good” or “very good”; the laboratories of clinical practice were evaluated by the majority as “good” and “excellent”; and the activities of clinical practice, developed in surgical wards, post-anesthetic recovery and operating rooms were evaluated, in general, such as “very good”. Conclusion: the teaching strategies used in the discipline of Perioperative Nursing were well evaluated by undergraduate students.

References

Lopes ND, Teixeira E, Vale EG, Cunha FS, Xavier IM, Fernandes JD, et al. Um olhar sobre as avaliações de Cursos de Graduação em Enfermagem. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2008 Feb [cited 2015 May 13];61(1):46-53. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672008000100007&lng=en

Smeltzer SC, Bare BG, Hinkle JK, Cheever KH. Tratado de enfermagem médico-cirúrgica. 12. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2011.

Libaneo JC. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: Libaneo JC. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Edições Loyola; 1984. p. 19-44.

Madeira MZA, Lima MGSB. A prática pedagógica das professoras de enfermagem e os saberes. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2007 Aug [cited 2015 May 13];60(4):400-404. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672007000400008&lng=en

Deluiz N. O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o currículo. Boletim Técnico do Senac. 2001;27(3):13-25.

Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Graduação. Bacharelado. Projeto Pedagógico. [Internet]. 2015 [cited 2015 March 16]. Available from: http://www.eerp.usp.br/

Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Graduação. Bacharelado e Licenciatura. Projeto Pedagógico. [Internet]. 2015 [cited 2015 March 16]. Available from: http://www.eerp.usp.br/

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Mendonça JMC, Mendonça NMM, Meirelles CAB, Porto CP, et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2008 Dec [cited 2015 May 13];13(Suppl 2):2133-44. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232008000900018&lng=en

Saviani D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados; 2011. 137 p.10. Avelar MCQ, Silva A. Assistência de enfermagem perioperatória: ensino em cursos de enfermagem. Rev Esc Enferm USP. [Internet]. 2005 Mar [cited 2015 May 13];39(1):46-52. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342005000100006&lng=en

Turrini RNT. Ensino de Enfermagem em Centro Cirúrgico nos cursos de Bacharelado em Enfermagem no Brasil [dissertation]. São Paulo: Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo; 2012. Doctor of Medicine. Portuguese.

Brasil. Ministério da Educação; Conselho Nacional De Educação. Parecer CNE/CES 1133/2001. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União, Brasília, 10 mar. 2001. Seção 1E. p.113.

Turrini RNT, Costa ALS, Peniche ACG, Bianchi ERF, Cianciarullo TI. Ensino de Enfermagem em Centro Cirúrgico: transformações da disciplina na Escola de Enfermagem da USP (Brasil). Rev Esc Enferm USP. [Internet]. 2012 Oct [cited 2015 May13];46(5):1268-73. Available from: http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342012000500032&lng=en

Paoli MD, Caregnato RCA, Milão LF. Repensar a disciplina de centro cirúrgico na formação do enfermeiro. Nursing (São Paulo). 2007;9(106):136-41.

Published

2015-12-20

How to Cite

Dessotte, C. A. M., Teixeira, A. S. M., Souza, C. D. A. de, & Sonobe, H. M. (2015). Teaching strategies in Perioperative Nursing: a student assessment. Revista SOBECC, 20(4), 189–196. Retrieved from https://revista.sobecc.org.br/sobecc/article/view/44

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES