Perception of the pediatric patient accompany during anesthesia induction and awakening

Authors

  • Sabrina Binkowski Estudante de Enfermagem, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) – Porto Alegre (RS), Brasil
  • Gisele Pereira de Carvalho Doutora; Enfermeira, UFCSPA – Porto Alegre (RS), Brasil.
  • Rita Catalina Aquino Caregnato Professor Adjunto de Enfermagem – Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre – UFCSPA, Porto Alegre, RS http://orcid.org/0000-0001-7929-7676

DOI:

https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201800010004

Keywords:

Enfermagem, Centro Cirúrgico, Recuperação Anestésica.

Abstract

Objective: To know the perceptions o children’s companion in anesthetic induction and awakening. Method: An exploratory, descriptive, qualitative
study carried out in the surgical center (SC) of a pediatric hospital in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil, with seven mothers present during anesthetic
induction and awakening of the child. Data collection was carried out in two parts: 1. Non-participatory observation in anesthetic pre-induction and
induction; 2. Semi structured interview in the post-anesthetic recovery room (PARR). Results: Two categories emerged from the contents analysis of field
journals: strategies used by companions and tranquility. The strategies used were: crying, love and affection. Two categories emerged from the interviews:
positive and negative experiences, the former being the most outstanding one. Conclusion: Accompanying a child in the anesthetic-surgical process triggered
more positive than negative impressions on mothers. In addition to giving support and tranquility to the child, companions themselves would feel safer.

Author Biography

Rita Catalina Aquino Caregnato, Professor Adjunto de Enfermagem – Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre – UFCSPA, Porto Alegre, RS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (2008), Mestre em Enfermagem pela UFRGS (2002), Especialista em Saúde Pública pela Universidade de Ribeirão Preto (1993), Especialista em Administração Hospitalar pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1985), Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela UNISINOS (1983) e Graduada em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) (1981). Coordenadora do Programa de Residência Multiprofissional (REMIS) com ênfase em Intensivismo da UFCSPA/ISCMPA. Professora Permanente do Programa de Mestrado Profissional de Ensino na Saúde da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA). Professora Adjunta da UFCSPA, atua na docência da Graduação e Pós-Graduação há 21 anos. Pesquisadora, participa dos Grupos de Pesquisa: Educação a Distância no Ensino das Áreas da Saúde ? UFCSPA (pesquisadora) e Grupo de Estudos e Pesquisa da Práxis de Enfermagem (GEPPEN) - UFCSPA (pesquisadora). Atuou como enfermeira assistencial na área hospitalar por 22 anos. Tem experiência na área Clínico-Cirúrgica, Unidade de Terapia Intensiva (UTI), Controle e Prevenção de Infecção Hospitalar (CIH), Centro Cirúrgico (CC), Centro de Materiais e Esterilização (CME), Biossegurança e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem, educação, centro cirúrgico, controle e prevenção de infecção e adulto crítico.

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pt/wp-content/uploads/2008/11/14-4-artigo2.pdf

Published

2018-04-01

How to Cite

Binkowski, S., de Carvalho, G. P., & Caregnato, R. C. A. (2018). Perception of the pediatric patient accompany during anesthesia induction and awakening. Revista SOBECC, 23(1), 14–20. https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201800010004

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