How undergraduating students feel regarding the course nursing in surgical centers

Authors

  • Sandra Sayuri Oki Enfermeira graduada pela Faculdade de Enfermagem do Hospital Israelita Albert Einstein (FEHIAE).
  • Rachel de Carvalho Enfermeira, Doutora em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (EEUSP). Docente da FEHIAE e da Universidade Paulista (UNIP).

Keywords:

graduate students, Nursing, Surgical Center.

Abstract

In studies related to the SC,anxiety, fear and lack of coníidence arethe most common feelings and as such,the present study ofíers the opportunityto identiíy positive and negative íeelingsthat may be involved in the studentsinitial experience when placed in this en-vironment. Aside írom raising the diíficul-ties and facilities, it is possible to obtaina better knowledge about the student's
emotional state while studying the sub-ject, once these aspects are known. lheresults showed that among the positiveíeelings, curiosity and interest showedthe highest degree oí intensity. Amongthe negative íeelings, anxiety showed thehighest degree. lhe number of facilitiesraised was higker than the number ofdiííiculties. lhe highest incidence oFfacilities was related to the subject andthe highest incidence of difficulties wasrelated to the students themselves.

References

Motta T, Yuan PW, Dei Sant R. Funções Psíquicas e sua Psicopatologia. in: Louzã Neto MR, Motta T, Yuan PW, Eikis H. Psiquiatria básica. Porto Alegre: Artes Médicas; 1995.

Matos Filho AS. Expectativas dos Alunos de Enfermagem Médico-cirúrgica Frente ao Estágio na Unidade de Centro Cirúrgico. Enfoque. 1999;2:28-30.

Carvalho MDB, Pelioso SM, Valsecchi EASS, Coimbra JAH. Expectativasdos Alunos de Enfermagem Frente ao Primeiro Estágio em Hospital, Rev Esc Eníerm USP 1999;33(2):200-6.

Silva MDA, Rodrigues AL, Cesaretti IUR. Enfermagem na Unidade de Centro Cirúrgico. 2 ed. São Paulo: EPU; 1 9E9s7tr.utura Organizacional da Unidade de Centro Cirúrgico; p.2 1 -40.

Bianchi ERF. Estresse em Enfermagem: Análise da Atuação do Enfermeiro de Centro Cirúrgico [tese]. São Paulo: Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo; 1 990.

Bianchi ERF. Stress entre Enfermeiros Hospitalares [tese livre-docência]. São Paulo: Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo; 1 999.

Ribeiro RCN, Coutinho RMC, Costa ALS, Amarante SI. Laboratório de

Enfermagem em Centro Cirúrgico: Opinião de Alunos de Graduação Quanto à Sua Utilização. Acta Paul Eníerm. 1998; 1 1(1 ):7-13

Carvalho R. Instrumentação Cirúrgica: Processo Ensino-aprendizagem por Alunos de Graduação em Enfermagem [tese]. São Paulo: Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo; 2002.

Costa ALS, Carvalho R, Amarante SI, Bianchi ERF Parecer dos Alunos

Quanto ao Ensino da Instrumentação Cirúrgica no Curso de Graduação em Enfermagem. In: Anais do 1 ° Congresso Brasileiro de Enfermagem em Centro Cirúrgico; 1993; São Paulo. São Paulo: SOBECC; 1 994.

Farah OGD. Ansiedade e Prática no Processo Ensino-aprendizagem

de Habilidades Psicomotoras: Técnica de Preparo de Medicação Parenteral [dissertação]. São Paulo: Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo; 1996.

. Farah OGD. Stress e Coping no Estudante de Graduação em Enfermagem: Investigação e Atuação [tese]. São Paulo: Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo; 2001

Coutinho RMC. Módulos Auto- Instrucionais no Laboratório

de Enfermagem em Centro Cirúrgico [dissertação]. São Paulo: Departamento de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo; 1 999.

Ribeiro RCN. Paramentação Cirúrgica: Avaliação do Processo Ensinoaprendizagem [dissertação]. São Paulo: Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo; 1997.

, Souza ACR, Fukuda CL, Ferreira L. A Percepção do Aluno de Enfermagem sobre a Ansiedade em Centro Cirúrgico. In: Anais do 1° Congresso Brasileiro de Enfermagem em Centro Cirúrgico; 1993; São Paulo. São Paulo: SOBECC; 1994.

Silva A, Graziano KU, Avelar MCQ. Significado da Experiência de

Instrumentação Cirúrgica para os Alunos do Curso de Graduação em Enfermagem. EnFoque. 1991i19(3):18-20,

Matheus MCC, Ângelo M. A Relação com a Professora Transforma

a Disposição Interna da Aluna para Enfrentar os Desafios da Aprendizagem. Acta Paul Eníerm. 1996;9(2):16-26.

Published

2009-07-01

How to Cite

Oki, S. S., & Carvalho, R. de. (2009). How undergraduating students feel regarding the course nursing in surgical centers. Revista SOBECC, 14(2), 47–53. Retrieved from https://revista.sobecc.org.br/sobecc/article/view/359

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES