Development and assessment of a virtual learning environment for training in malignant hyperthermia

Authors

  • Emanuela Batista Ferreira e Pereira
  • Brenna Cavalcanti Maciel Modesto
  • Marilia Perrelli Valença
  • Walmir Soares da Silva Junior
  • Claudinalle Farias Queiroz de Souza

DOI:

https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201700040002

Keywords:

Hipertermia maligna, Centros cirúrgicos, Enfermagem perioperatóra, Educação em saúde, Informática em enfermagem

Abstract

Objective: To develop and assess the performance of a virtual learning environment (VLE) called “Tele-education in Malignant Hyperthermia”
to promote health education for surgery nursing teams. Method: This is a technology validation study of methodological development research with
quantitative and qualitative approach. It revealed the process of creation and assessment of an educational multimedia program as a VLE website for
nursing professionals of surgery centers and for experts in health informatics. Results: The experts’ assessment showed great acceptability of the program
and received a classification of “very good” in most of the assessed items. Conclusion: The developed virtual learning environment is an effective
tool to support teaching on malignant hyperthermia for nursing teams of surgery centers.

References

Évora YDM. The possibilities of the internet use in nursing research. Rev. eletrônica enferm. [Internet]. 2004 [acesso em 2016 dez 14]; 6(3):395-399. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/revista/revista6_3/pdf/11_Revisao1.pdf

Pereira MCA, Évora YDM, Camargo RAA, Teixeira CRS, Cruz ACA, Clavatta H. Virtual learning environment for menaging coosts of dressing for pressure ulcers. Rev. eletrônica enferm. [Internet]. 2014 [acesso em 2016 dez 14]; 16(2):321-329. Disponível em: http://web.a.ebscohost.com/abstract?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=15181944&AN=108383381&h=CsnizOeXUy8Iv07lRpYY0jzHCwnr78MsZ3Vr9zJ1RUpTc26dnttTGVpYdu8fgyp%2bWDSqzGYIUZ66HvMFS29dwA%3d%3d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d15181944%26AN%3d108383381

Correia ADDMS, Dobashi BF, Gonçalves CCM, KANOMATA MN, Monreal VRFD, Nunes EA. Telessaúde Brasil redes e teleodontologia: relato da experiência em Mato Grosso do Sul. J Bras Tele. [Internet]. 2013 [acesso em 2016 fev 29]; 2(2):87-89. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/jbtelessaude/article/view/8137/5931

Zem-Mascarenhas SH, Cassiani SHB. Desenvolvimento e avaliação de um software educacional para o ensino de enfermagem pediátrica. Rev Latino-am Enfermagem [Internet]. 2001 [acesso em 2016 dez 14]; 9(6):13-18. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692001000600003

Aguiar RV, Cassiani SHB. Development and evaluation of a virtual learning environment in professional nursing courses. Rev Lat-am Enfermagem [Internet]. 2007 [acesso em 2016 dez 14]; 15(6): 1086-1091. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692007000600005

de Almeida MEB. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educ. Pesqui [Internet]. 2003 [acesso em 2016 dez 14]; 29(2):327-340. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v29n2/a10v29n2.pdf

Correia ACC, Silva PCB, Silva BA. Malignant hyperthermia: clinical and molecular aspects. Rev Bras Anestesiol [Internet]. 2012 [acesso em 2016 fev 29]; 62(6):820-837. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rba/v62n6/en_v62n6a07.pdf

Amaral JLG, Carvalho RB, Cunha LBP, Batti MAS, Issy AM, Habib AK, et al. Projeto Diretrizes – Hipertermia Maligna. Sociedade Brasileira de Anestesiologia. Brasília: 2009 [acesso em 2016 fev 29]. Disponível em: http://diretrizes.amb.org.br/_BibliotecaAntiga/hipertemia-maligna.pdf

da Silva HCA, Almeida CS, Brandão JCM, Silva CAN, de Lorenzo MEP, Ferreira CBND,, et al. Malignant Hyperthermia in Brazil: Analysis of Hotline in 2009. Rev Bras Anestesiol [Internet]. 2013 [acesso em 2016 fev 29]; 63(1):13-26. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rba/v63n1/en_v63n1a02.pdf

Sousa CS, Bispo DM, da Cunha ALM, de Siqueira ILCP. Educational intervention on malignant hyperthermia with nursing professional of the operating room. Rev. esc. enferm USP [Internet]. 2015 [acesso em 2016 fev 29]; 49(2):292-297. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v49n2/0080-6234-reeusp-49-02-0292.pdf

Struchiner M. Hipermídia na educação: princípios básicos para o desenvolvimento de material educativo. Rio de Janeiro (RJ): NUTES/UFRJ; 1999 [acesso em 2017 jan 29]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000087&pid=S0104-1169200700060000500007&lng=pt

Kollmann-Camaíora A; et al. Protocolo clínico assistencial de manejo de la hipertermia maligna. Rev Esp Anestesiol Reanim [Internet]. 2017 [acesso em 2017 mar 21]; 64(1):32-40. Disponível em: http://www.elsevier.es/es-revista-revista-espanola-anestesiologia-reanimacion-344-articulo-protocolo-clinico-asistencial-manejo-hipertermia-S0034935616300809?referer=buscador

Casco C; et al. Hipertermia maligna: um caso potencialmente mortal. Revistas y Boletínes Científicos [Internet]. 2015 [acesso em 2017 mar 21]; 4(7). Disponível em: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ICSA/article/view/858/856

Sousa CS; et al. Malignant Hyperthermia: proposing a care protocol for surgical centers. J Nurs UFPE on line [Internet]. 2013 [acesso em 2017 mar 21]; 7(spe): 6714-6718. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/4878/pdf_4061

Pan T; et al. Clinical treatment of malignant hyperthermia in three cases. Experimental and Therapeutic Medicine [Internet]. 2016 [acesso em 2017 mar 21]; 12(5):2881-2884. Disponível em: https://www.spandidos-publications.com/etm/12/5/2881

Bellucci Júnior JA, Matsuda LM. Construção e validação de instrumento para avaliação do Acolhimento com Classificação de Risco. Rev Bras Enferm [Internet] 2012 [acesso em 2017 mar 26]; 65(5):751-757. Disponível em: http://pesquisa.bvsalud.org/enfermeria/resource/pt/bde-25958

Rangel EML, Mendes IAC, Cárnio EC, Alves LMM, Crispim JA, Mazzo A, et al. Evaluation by nursing students in virtual learning environments for teaching endocrine physiology. Acta Paulista de Enfermagem [Internet]. 2011 [acesso em 2016 dez 14]; 24(3):327-333. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v24n3/en_04.pdf

Vieira MB, Luciano NA. Contrução e Reconstrução de um Ambiente de Aprendizagem para Educação à Distância. ABED [Internet]. 2005 [acesso em 2016 dez 14]. Disponível em: http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/textos_ead/643/2005/11/construcao_e_reconstrucao_de_um_ambiente_de_aprendizagem_para_educacao_a_distancia_

Sousa CS, Cunha ALM. Knowledge of nursing professional of a surgical center regarding malignant hyperthermia. RGE [Internet]. 2014 [acesso em 2016 fev 29]; 35(3):43-48. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/44643/31503

Tobase L, Guareschi APDF, Frias MAE, Prado C, Peres HHC. Tecnological resourses in nursing education. J. Health Inform [Internet] 2013 [acesso em 2017 jan 30]; 5(3):77-81. Disponível em: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/218/172

Published

2017-12-19

How to Cite

Pereira, E. B. F. e, Modesto, B. C. M., Valença, M. P., Junior, W. S. da S., & Souza, C. F. Q. de. (2017). Development and assessment of a virtual learning environment for training in malignant hyperthermia. Revista SOBECC, 22(4), 180–187. https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201700040002

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES