Use of scenarios for education about patient safety in a surgery center

Authors

  • Elena Bohomol Professor Adjunto, Livre-Docente, Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, São Paulo, SP http://orcid.org/0000-0002-7196-0266
  • Juliana de Abreu Tatarli Centro Universitário São Camilo (CUSC)

DOI:

https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201700030004

Keywords:

Segurança do paciente, Enfermagem de Centro Cirúrgico, Educação em saúde.

Abstract

Objective: To present scenarios in the nursing care and management practice related to the perioperative procedures as an educational strategy.
Method: The population was composed of scenarios from a previous investigation. There was a secondary analysis of the information available.
Results: Seven scenarios were identified representing the nurses work routine in relation to perioperative procedures. Of these scenarios, four describe
situations that present adverse events that affected the patient, two near misses, and one contextualizing a risk situation. Three scenarios contextualized
situations with elderly patients, and one with a pediatric patient. Conclusion: The scenarios may present care-related situations, providing reflections to
minimize opportunities for error, improving the assertiveness of communication, providing clarification about concepts of quality and promoting the
use of patient safety protocols.

Author Biographies

Elena Bohomol, Professor Adjunto, Livre-Docente, Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, São Paulo, SP

Graduada em Enfermagem pela Universidade de Mogi das Cruzes, Mestre e Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo. Pós-doutorado sobre O Ensino sobre Segurança do Paciente nos cursos de graduação em Enfermagem, Farmácia, Fisioterapia e Medicina da Universidade Federal de São Paulo (2013). Exerceu a função de Gerente de Enfermagem com ênfase em Gestão em Enfermagem, Qualidade e Riscos no Hospital Israelita Albert Einstein - São Paulo. Foi avaliadora pelo sistema de Acreditação da Organização Nacional de Acreditação de Instituições Hospitalares. Foi consultora senior na área de Qualidade Hospitalar e Gestão em Enfermagem, para os programas de Acreditação da Organização Nacional de Acreditação e Joint Commission International. Exerceu atividades acadêmicas no Centro Universitário São Camilo nos cursos de Graduação e Especialização em Enfermagem. Atualmente é professor adjunto na Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Enfermagem - Departamento de Administração e Saúde Coletiva e participa do programa de Pós-Graduação com a linha de pesquisa: Gerenciamento em Serviços de Saúde e de Enfermagem, com foco em Gestão da Qualidade e Segurança do Paciente. É pesquisadora CNPq.

Juliana de Abreu Tatarli, Centro Universitário São Camilo (CUSC)

Enfermeira pelo Centro Universitário São Camilo (CUSC); especialista em Enfermagem em Centro Cirúrgico pelo CUSC; executiva de vendas na Baxter International Inc. – São Paulo (SP), Brasil.

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Published

2017-09-15

How to Cite

Bohomol, E., & de Abreu Tatarli, J. (2017). Use of scenarios for education about patient safety in a surgery center. Revista SOBECC, 22(3), 138–144. https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201700030004

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