Training of nurses to work in the central sterile supply department nurse
DOI:
https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201700020006Keywords:
Enfermagem, Centro de Material e EsterilizaçãoAbstract
Objective: To understand the training of nurses who will work in the Central Sterile Supply Department (CSSD). Method: Descriptive and qualitative
study including a sample of 20 nurses enrolled in the professional and academic Master’s Degree Programs of Faculdade de Medicina de Marília (Famema),
in the period 2011 to 2014. The data were collected by interviews in 2014. Results: We found two thematic categories: nurse training based on the technicist
model and the perspective of generalist training. The world of work and training are intertwined and the undergraduation course, therefore, contributes to
the development of competent and ethical professionals, since it considers their realities in training processes. Conclusion: Regardless of teaching institutions’
curriculum, nurses faced difficulties in studying the proposed theme further; however, they have collaborated with suggestions regarding changes in
the teaching and learning practices for nurses that work in the CSSD; and they have also suggested it could be reconsidered in a better way.
References
Possari JF. Centro de material e esterilização: planejamento,
organização e gestão. 4ª ed. São Paulo: Iátria; 2012.
Brasil. Decreto n. 94.406, de 8 de junho de 1987. Regulamenta a
Lei n. 7.498, de 25 de junho de 1986, que dispõe sobre o exercício
da Enfermagem, e dá outras providências. Diário Oficial da União.
jun. 1987; Seção I:8.853.
Brasil. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação,
Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n. 3, de 7 de
novembro de 2001. Institui diretrizes curriculares nacionais do
curso de graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União. 9 nov.
;Seção 1:37.
Quadros JS, Colomé JS. Metodologias de ensino-aprendizagem na
formação do enfermeiro. Rev Baiana Enferm [Internet]. 2016 [citado
out.25];30(2):1-10. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18471/
rbe.v30i2.15662
Pezzi MCS. Reconstruindo formas de gerenciar recursos humanos:
a prática do enfermeiro na central de material e esterilização
[dissertação]. Rio de Janeiro (RJ): Universidade Federal do Rio de
Janeiro; 2011 [citado 2016 jun.10]. 234p. Disponível em: http://objdig.
ufrj.br/51/teses/EEA N_D_MariaDaConceicaoSamuPezzi.pdf
Hernandez Sampieri R, Fernandez Collado C, Baptista Lucio M.
Metodologia de pesquisa. 5ª ed. Porto Alegre: Penso; 2013.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em
saúde. 13ª ed. São Paulo: Hucitec; 2013.
Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução
n.º 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas
regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário
Oficial da União. 13 jun. 2013; Seção 1:59.
Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2012.
Saldanha OMFL, Pereira AL B, Medeiros CRG, Dhein G, Koetz LCE,
Schwertner SF, et al. Clínica-escola: apoio institucional inovador às
práticas de gestão e atenção na saúde como parte da integração
ensino-serviço. Interface Comum Saúde Educ [Internet]. 2014 [citado
abr. 20];18(Supl 1):1053-62. Disponível em: http://dx.doi.
org/10.1590/1807-57622013.0446
Fernandes JD, Silva RMO, Teixeira GA, Florencio RMS, Silva LS,
Rebouças LCC. Aderência de cursos de graduação em enfermagem
às diretrizes curriculares nacionais na perspectiva do sistema único
de saúde. Esc Anna Nery [Internet]. 2013 [citado 2016abr.5];17(1):82-
Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v17n1/12.pdf
Brasil. Ministério da Saúde. Orientações gerais para central de
esterilização. Brasília: Ministério da Saúde; 2001.
Conselho Regional de Enfermagem de São Paulo [Internet].
Parecer n. 3, de 5 de julho de 2012. Dispõe sobre as atribuições dos
profissionais de enfermagem no Centro de Material e Esterilização
– CME. São Paulo: Coren-SP; 2012 [citado 2016 jun. 28]. Disponível
em: http://portal.coren-sp.gov.br/sites/default/files/parecer_coren_
sp_2012_3.pdf
Florêncio ACUS, Carvalho R, Barbosa GS. O impacto do trabalho do centro
de materiais na qualidade da assistência. Rev SOBECC. 2011;16(1):31-9.
Padoveze MC, Figueiredo RM, Pelaes CES, Otrenti E. Necessidades
de aprendizagem de enfermeiros sobre processos de esterilização.
Rev SOBECC. 2013;18(3):23-9.
Campos LRG, Ribeiro MRR, Depes VBS. Autonomia do graduando
em enfermagem na (re)construção do conhecimento mediado pela
aprendizagem baseada em problemas. Rev Bras Enferm [Internet].
[citado 2016 abr. 5];67(5):818-24. Disponível em: http://dx.doi.
org/10.1590/0034-7167.2014670521
Soriano ECI, Peres CRFB, Marin MJS, Tonhom SFR. State nursing
courses in São Paulo forward the curriculum guidelines. Rev Min
Enferm [Internet]. 2015 [citado em 2016 abr. 5];19(4):973-9. Disponível
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista SOBECC, authors retain the copyright of their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution (CC BY 4.0) International Public License, thus accepting the terms of this license. The CC BY 4.0 license allows others to distribute, remix, adapt, and create from the published article, even for commercial purposes, provided they give due credit to the creators of the work (authors of the article).
The authors grant to Revista SOBECC the right of first publication, to identify itself as the original publisher, and grant to the journal a non-exclusive license to use the work in the following ways: (1) to sell and/or distribute the article in hard copies and/or in electronic format; (2) to distribute parts and/or the entire article in order to promote the journal through the internet and other digital and printed media; (3) to record and reproduce the article in any format, including digital media.
With this license, authors can enter into separate contracts for non-exclusive distribution of the article (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in Revista SOBECC. Authors are encouraged to publish and distribute their work online after publication in the Revista SOBECC, as this can increase the article's visibility and impact.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a CC BY 4.0 license, which will be visible on the abstract page and in the PDF of each article with the respective link to the license terms.