Implementation of a nursing orientation for pre-operative cardiac surgery patients using a digital medium

Authors

  • Patrícia Silveira Almeida Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre(UFCSPA)
  • Lucia Campos Pellanda UFCSPA
  • Rita Catalina Aquino Caregnato Professor Adjunto de Enfermagem – Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre – UFCSPA, Porto Alegre, RS http://orcid.org/0000-0001-7929-7676
  • Emiliane Nogueira de Souza Universitária de Cardiologia (ICFUC)

DOI:

https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201700020003

Keywords:

Cuidados de enfermagem. Mídia audiovisual. Assistência perioperatória. Revascularização miocárdica.

Abstract

Objective: Analyze the implementation of nursing orientation for preoperative patients of myocardial revascularization surgery using a digital medium. Method: An intervention study performed in a hospital in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, using a management process method, which has characteristics that include planning, doing, checking, and acting. From August to September of 2015, the patients received presurgical guidance by means of a tablet. Results: After guidance was offered, patients and nurses evaluated the use of the strategy, and the data were analyzed by descriptive statistics. Twenty-seven patients were included, and they had an average age of 63.14±10.87 years. All the persons who attended the orientation, reported that they had learned more with regard to the surgery and the required preparation. Four nurses were also included in the study, and all of them affirmed that the use of the audiovisual resource standardized the information transmitted to the patients. Conclusion: The use of the tablet facilitated the understanding of preoperative patients of myocardial revascularization surgery and standardized the preoperative orientation given by the nurses.

Author Biographies

Lucia Campos Pellanda, UFCSPA

2Médica. Doutora em Ciências da Saúde. Professora Adjunta da UFCSPA – Porto Alegre (RS), Brasil.

Rita Catalina Aquino Caregnato, Professor Adjunto de Enfermagem – Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre – UFCSPA, Porto Alegre, RS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (2008), Mestre em Enfermagem pela UFRGS (2002), Especialista em Saúde Pública pela Universidade de Ribeirão Preto (1993), Especialista em Administração Hospitalar pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1985), Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela UNISINOS (1983) e Graduada em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) (1981). Coordenadora do Programa de Residência Multiprofissional (REMIS) com ênfase em Intensivismo da UFCSPA/ISCMPA. Professora Permanente do Programa de Mestrado Profissional de Ensino na Saúde da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA). Professora Adjunta da UFCSPA, atua na docência da Graduação e Pós-Graduação há 21 anos. Pesquisadora, participa dos Grupos de Pesquisa: Educação a Distância no Ensino das Áreas da Saúde ? UFCSPA (pesquisadora) e Grupo de Estudos e Pesquisa da Práxis de Enfermagem (GEPPEN) - UFCSPA (pesquisadora). Atuou como enfermeira assistencial na área hospitalar por 22 anos. Tem experiência na área Clínico-Cirúrgica, Unidade de Terapia Intensiva (UTI), Controle e Prevenção de Infecção Hospitalar (CIH), Centro Cirúrgico (CC), Centro de Materiais e Esterilização (CME), Biossegurança e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem, educação, centro cirúrgico, controle e prevenção de infecção e adulto crítico.

Emiliane Nogueira de Souza, Universitária de Cardiologia (ICFUC)

Doutora em Ciências da Saúde: cardiologia. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - Mestrado Profissional da UFCSPA – Porto Alegre (RS) e do Programa de Pós-Graduação
em Enfermagem do Instituto de Cardiologia / Fundação Universitária de Cardiologia (ICFUC) do Rio Grande do Sul

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Published

2017-06-09

How to Cite

Almeida, P. S., Pellanda, L. C., Caregnato, R. C. A., & de Souza, E. N. (2017). Implementation of a nursing orientation for pre-operative cardiac surgery patients using a digital medium. Revista SOBECC, 22(2), 68–75. https://doi.org/10.5327/Z1414-4425201700020003

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